De VMV bestaat uit een kleine 30 leden en donateurs die zich bezig houden met alle takken van modelspoorbouw op schaal HO en N

IMG 1248Daarbij gaat het om bouwen, rijden, scenery en digitalisering met de daarbij horende electronica ontwerpen en de allernieuwste technieken op gebied van besturing. Een deel is eigen ontwerp en er word ook gebruik gemaakt van bestaande ontwerpen van diverse fabrikanten waarbij het geheel computer gestuurd is.


De VMV heet officieel de Voorschotense Modelspoor Vereniging, maar komt ook in Leiden bijeen.
Om precies te zijn: 4x per maand in Leiden en 2x per maand in Voorschoten.
Sommige leden komen naar alle 6 bijeenkomsten, anderen beperken zich tot Leiden (Pelikaanhof) of Voorschoten (Leif Erikson).

In de Pelikaanhof staat een flinke 3-rail modulebaan.
Er wordt gebouwd aan een modernere, nieuwe 2-rail modulebaan, rond het oude station Voorschoten.
Daarbij rijden we computer gestuurd met een handbediend rangeer terrein. Ook reiden er auto's op dit gedeelte van de baan.

In de Leif Ericson hebben we een flinke tafel met daarop een 2-rail en een 3-rail baan naast elkaar.
De automatisering van die baan, en de scenery, moet nog worden aangelegd.

Als vereniging ondernemen we diversen activiteiten.
Dat kan zijn een gezamenlijke bijeenkomst over een onderwerp dat de leden aandragen.
Of een bezoek bijvoorbeeld aan Eurospoor of Houten of het Stoomdepot of aan een andere vereniging.

Het verenigingsjaar loopt van januari tot en met december. In juli en augustus liggen we stil, maar de Peli draait door met de leden die toevallig niet op vakantie zijn.
Voor nieuwe leden wordt de contributie berekend in evenredigheid met het moment van inschrijving als lid.
Iedereen kan twee keer komen kijken of het iets lijkt. Je bent van harte welkom!
Speciale kennis is niet vereist.
Wel enthousiasme voor de hobby!

Maak een afspraak om eens te komen kijken via een mailtje aan de secretaris.

De 2 rail-baan bestaat uit een 20 tal modules, die nu worden gemoderniseerd en aangepast
naar de laatste technische mogelijkheden.

Allereerst krijgt het station van voorschoten een grote opknapbeurt.
Het oude gebouw uit de jaren 60 heeft versterking gekregen ( aan de kant van Voorschoten dorp ) van een nieuwere versie stations gebouw, het zo genoemde sextant.

Het resultaat is echt mooi geworden en dat is nog maar het begin van de grote renovatie.
Ook de opstelsporen krijgen een grote beurt en hieraan wordt ook hard gewerkt.
Deze sporen worden voorzien van bezetmelders en stopmelders e.d.
Alle electronica word compleet vervangen en naar deze tijd gebracht. We draaien op loconet aangestuurd door een Digikeys DR 5000 centrale. Momenteel rijden we met koploper, maar we zijn andere programma's zoals Itrain en Rockrail ook aan het bekijken.

Op een avond in de herfst van 2016, denk ik, stond er in de Peli opeens een ‘erfenis’ bestaande uit een op een plaat gemonteerde N-baan met een beetje ‘afgeroste’ scenery.
Het eerste project: zorgen dat de wissels weer liepen.
Daarna: blokken en bezetmelders maken, zodat het rijden zou kunnen worden geautomatiseerd.
Het resultaat is verbluffend.
Koploper werkt. Er kunnen nu een aantal treinen tegelijk op rijden.
De scenery moet nog wat worden opgeknapt, en dan hebben we een prachtige baan als demonstratie baan waarmee we eenvoudig kunnen laten zien wat het modelspoor anno 2017 allemaal kan doen.
Hulde voor de bouwers – hoe verzin je het – die dit allemaal voor elkaar hebben gekregen. En veel succes met het afmaken van de baan en de scenery.