Op 27 november 2017 zijn we met 10 man naar Katwijk getogen.
Doel was het Katwijks Museum, dat geheel gerund wordt door vrijwilligers.
Op maandagavond is het daar een drukte van belang. Allerlei groepen vrijwilligers zijn dan themagewijs aan de slag.
Wij kwamen speciaal voor de groep die de huizen aan de oude Rijnstraat van Katwijk op schaal HO bouwt en er ook de historie van uitzoekt.
Het gebeurt allemaal op basis van kadastrale en ander (gemeentelijk) materiaal om uit te zoeken hoe het ooit is geweest.
Dan gaat het de 3D-printer in en draaien maar.
Laag voor laag worden de muren, met vensters en deuren opgebouwd en aan elkaar geplakt, waarbij diepte ontstaat.
Ze zij enorm precies: als er in het echt of op de foto een half steentje op de vijfde rij op de rechterhoek zit, dan moet dat in het model ook zo zijn.
We waren allemaal onder de indruk van de precisie en ook van de gezellige sfeer waarin werd gewerkt door die groep, die uit een aantal mannen én vrouwen bestaat. Bovendien werden we er bijzonder gastvrij en hartelijk ontvangen.
Dank, Katwijkers!

Bezoek aan Stoomdepot in Rotterdam

Op 28 juni 2017 zijn we ’s ochtends naar het Stoomdepot in Rotterdam gegaan, aan de Boezembocht. Daarvoor waren ook de donateurs uitgenodigd. We waren uiteindelijke met zijn 7-en: Willem van Spronsen, Henk van Es, Jan van Leeuwen, Piet de Reede en Hylko Lubbers, Joop Corijn en Bernard en zijn er in twee auto’s naartoe gereden. Daar kregen we een enthousiaste rondleiding in twee groepen. Het is bijna een bedrijf, toch draait het geheel op vrijwilligers (en met een voorzitter uit: … Voorschoten!). Alles wordt daar gedaan. Van fijn metaal bewerkingen, tot het schilderen. Het grote laswerk aan de ketels gebeurt in gespecialiseerde bedrijven. We hebben een BR 23 (023!) gezien, die zijn van na de oorlog; helemaal uit elkaar geweest en nu weer in de opbouwfase. Het bijzondere van het Stoomdepot is dat het geen eigen tracé heeft. Als ze met een loc ‘naar buiten’ willen, dan moet die aan alle veiligheidseisen van het Nederlandse (en Duitse) net voldoen. Dus binnenkort: een stoomloc met ERTMS!

Behalve de werkplaats, waarin de opbouw van de BR 23 en nog veel meer (ook een BR 01, 41 en 50 gezien) plaatsvindt, is er ook nog een overdekt wagondepot. Daarin staat Oost-Duitse en Belgische wagons voor de ritten. De Oostduitse wagons worden binnenkort uit dienst gehaald omdat er geen onderhoudsschema´s meer beschikbaar zijn en het verplichte 10 jaarlijks onderhoud daarom niet meer kan plaatsvinden.

Na afloop van de rondleiding konden we boven bij de heel aardige modelbaan (analoog, maar welk heel leuk om te zien rijden) nog een meegenomen broodje uit het vuistje met chocomel drinken. Dat gaf het geheel het idee van een schoolreisje voor volwassenen. We hebben er allemaal veel plezier aan beleefd. Een echte aanrader voor iedereen die (een beetje) geïnteresseerd is in stoomtreinen en de toegang is maar €3 voor een volwassene. Het stoomdepot heeft een website, www. stoomstichting.nl.

Het is niet de bedoeling dat we alleen maar uitjes overdag organiseren. Maar met het vergrijzend ledenbestand zal dit wel vaker vorkomen We hopen dat de werkende leden zich hierdoor niet gediscrimineerd voelen. En we zullen zorgen dat dit soort uitjes niet of nauwelijks op de begroting drukt!